fredag 10 maj 2013

Hur jag syr en tröja med Raglarn ärm

Då ska vi se om vi kan få till de här så andra förstår :)

Börja med att lägga ditt mönster på fram och bakstycke mot vikt kant på tyget och nåla och klipp ut de, ( inte där de ligger mot vikt kant ) lägg sen ut din mönsterdel för ärmen på dubbelvikt tyg å klipp runt. Tänk på att ha sömsmån överallt förutom i ärmslutet ( där saxen ligger ) och i halsen.

Lägg sen fram och bakstycke räta mot räta och nåla sidosömmarna och ärmarna nålar som bilden visar.
Sy sen ärmarna där du nålade samt lånsidorna på fram och bakstycket som du nålade ihop. Precis som bilden ovanför visar.




Vänd sen ärmarna rättvända med sömmen innåt precis som bilden ovan.
Sen nålar du fast ärmen i tröjan, räta mot räta. Jag lägger sidosömmen på tröjan mot sömmen på ärmen. Vad nu noga när det är en raglarn att den sidan på ärmen som e högre ska va mot bakstycker och den lägre sidan mot framstycket.

(här kommer en bild på ärmen. den vänstra sidan ska alltså nålas mot bakstycket och den högra mot framstycket.)


Sen syr du ihop ärmarna med fram och bakstycket precis som bilderna ovan visar.
Då borde de ungefär se ut så här om du kommit så här långt

Sen ska vi får fram hur lång mudd vi ska ha i hals och ärmar
då mäter su från ena sidan till den andra på bakstycket och hälften av ärmarna den räknar du de gånger 2.
Så här vart de 17 cm när ja mätte då tog ja de x2 plus 2 cm i sömsmån. så muddrämsan i halsen vart då 36 cm lång. Jag gör mina ungefär 5 cm bred. Tänk på att stretchen på mudden ska va så du kan dra i den.
Sen gör du precis lika dant på ärmarna fast där räknar du 75 % av dredden på ärmhålet ca. ja brukar göra så att ja mäter hur bred den ärmen är sen delar ja de på 2 å plussar ihop den summan med ärmlängden så vet ja hur lång muddrämsan ska va på ärmhålet.

Efter att du mätt ut å klippt till dina mudd bitar så viker du dom räta mot räta å syr ihop dom
sen vänder du mudden rätt med sömmen innåt och viker den på mitten.
och märker ut med hjälp av nålar i 4 jämna delar där du ska nåla den i tröjans hals.
Gör precis lika dant på halsen på tröjan så nålarna kommer jämt så att mudden sen blir jämt sträckt.
Å trä mudden över tröjan som bilderna här nedanför.
Sen är de dax att sy dit mudden :)
Då är de lite trixigt. jag väljer att placera foten på tröjtyget och har mudden på utsidan och drar BARA i mudden, det är nu du har nålarna till jälp. du ska dra i mudden så att nålarna hamnar precis jämt för då placeras mudden jämt och du drar tillräckligt mycket i den :)
Efter det är halsmudden ditsatt och då gör du precis lika dant med ärmarna.
Sen är det dax att fålla nertill på tröjan. vik upp så mycket du vill, jag skulle säga ett minimum på 3 cm så slipper den bubbla å vika sej senare.
Jag brukar fålla mina med tvillingnål.
Jag har en HQ tribut å mina inställningar på den då ja kör med tvillingnål i fållningen är max på trådspänning, bredast möjliga samt den längsta stynglängd du kan ha.
Sen placerar du tvillingnålen där den ska vara, och syr ett varv runt. Jag brukar backa ett eller två steg för att de ska sitta,men de är inte alla maskiner somklarar de så då kan man dra ner tråden på undersidan och knyta den istället.
Sen gott folk är den faktiskt klar :)
Hoppas ni förstod min tut :) så här blev de färdiga resultatet på min tröja :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar